Untitled Document
Anasayfa | Yazarlar | Foto Galeri | Video Galeri | Künye | Reklam | Sitene Ekle | İletişim
REKLAM İLETİŞİM KÜNYE
BİZİ TAKİP EDİN
Haber Kültür Edebiyat Festivali’nin Dördüncü Gününde Şairler Konuştu
 

Edebiyat Festivali’nin Dördüncü Gününde Şairler Konuştu
Türkiye Yazarlar Birliği (TYB) İstanbul Şubesi ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür Daire Başkanlığı’nın iş birliğiyle düzenlenen "10. İstanbul Edebiyat Festivali" dördüncü gününde şairlerle buluştu.
Ekleme Tarihi : 14-12-2018 - 18:57

 

ŞİİR YAZMAK

 

Edebiyat Festivalinin dördüncü gününün ilk oturumu “Şiir Yazmak” başlığını taşıyordu. Değerli şair Şeref Akbaba’nın moderatörlüğündeki oturumda Prof. Dr. Hasan Aksay ve Osman Özbahçe konuşmaları ile şiirin yazılması, okunması ve incelenmesi meseleleri üzerinde durdular.

 

Hasan Akay: “Şiirler hemhal olmak lazım”

Osman Özbahçe “Modern Şiirimizin Kökleri” başlıklı konuşmasına, şiirin geçmişten günümüze nasıl değiştiğini ve modern şiirinin ne olduğunu anlattı: “Aslında şiirden bahsetmek giderek zorlaşıyor. Bu şiire ilgi duyup duymamak meselesinden çıktı. Şiirin de kabahati var bunda. Şiir son yüzyılda çok değişti. Şiirden bahsedince aynı şeyden söz ettiğimizi zannediyoruz ama aynı şeyden söz etmiyoruz aslında. Bugün şiir diye konuşmaya başladığımızda bir sürü farklı şiir anlayışı olduğunu görüyoruz. Şiir “modern şiir” adı altında farklı bir türe dönüştü. Mesela geçmiş yüzyıllarda İmam Şafii dini bir meseleyi şiir biçiminde yazabiliyordu ve herkes anlıyordu. Biz 1920’li 30’lu 40’lı ve 50’li yıllardan şairler alalım ve şiirlerini okuyalım. Aralarında çok büyük esaslı farklar olduğunu görürüz. Hem biçim hem de içerik olarak. Mesela şiir okumak istiyorum diyerek popüler veya öne çıkan şairlerden birini okuduğunuzda tad alamıyorsunuz. Çünkü bu iş biraz teknik analize dönüştü.” Sözlerine İkinci Yeni şiirinin getirdiği yeniliğin modern şiir dediğimiz şeyle alakasının ne olduğunu inceleyerek devam etti. 

Prof. Dr. Hasan Akay ise “Şiire Yeniden Bakmak” başlıklı konuşmasına, şiirin tanımını araştırarak başladı: “Dünyanın belli başlı meseleleri var. Bunların içinde şiir var mı? Şiirin tanımı yoktur. Varlığı kabul edilen ama tanımı yapılamayan bir şeydir şiir. Peki şiir okunan bir şey midir? Evet, şiir söylenen ve okunan bir şeydi. Sonra yazılan bir şey haline geldi. 15-20 yıldır da görünen bir şey haline geldi.” Sözlerine şiir okumanın anlamı üzerin konuşan Akay, “Şiire çok yönlü bakışlara ihtiyacımız var. Tek yönlü olarak bakamıyoruz. Bu yüzyılın “çoklu bakış” diye anlayışı var. Yunus Emre “kendini okumak”tan bahseder. Herkes şiiri okuduğunda aslında kendini okur. Şiir konuşur ama başka bir dilde konuşur. Okuyucu bazen anlamaz bu dili. Anlamak için kelime ve kavramlar üzerinde durmak, gerekirse lügatten de faydalanarak bağlantılar kurmak gerekir” dedi.

 

Şiir Sokakta Yazılır

“Şiir Sokakta Yazılır” başlıklı söyleşiye konuk olan şair İsmail Kılıçarslan, “Benim açımdan şiir sokakta yazılır. Ben şiiri sokakta buldum. Çünkü ben sokağın bir tanım olarak hayatın bütün izlerini barındırdığını düşünürüm. Sokakta öğrenilen şey kitaptan öğrenilen şeyden daha önemlidir. Bu biraz benim kalemimle ilgili. Çünkü ben İstanbul’a geldiğimde kendimi sokakta buldum.” diyerek sözlerine başladı.

 

“Hayata Dair Öğrendiğim Her Şeyi Sokakta Öğrendim”

Konuşmasını hayatı öğrendiği sokakları anlatarak devam eden Kılıçarslan, sözlerini şöyle sürdürdü: “Sokağa düşmek ne demek? Hayatta kalman lazım bir şeyler yapman lazım. 94’ten 2000’e kadar sokakta Hayata dair bütün bilgimi o altı yıl içinde edindim. Seninle aynı düşünmeyen insanlarla zabıtadan birlikte kaçtık. Ben bana benzemeyene karşı gereğinden fazla sert olamadım. Bana benzemeyenin günün birinde benimle eşitlenebileceği fikrine sahip oldum. Şiir sokakta yazılır mı? Evet benim açımdan şeksiz şüphesiz. Bugün sokağı hayatımızdan çıkardık. Bütün bilgilerimizi teorik alanda öğreniyoruz. Pratik alan sokakta öğrenilir.”

Program sonunda bazı şiirlerini de seslendiren şair, kültürel iktidar meselesinin ülkemizde çok yanlış anlaşıldığını söyleyerek, kültürel hegemonyanın Batı merkezli bir hegemonya olduğunu, burada ne düşünüyor, ne giyiyor, ne seyrediyorsak, Batı’da karar verildiğinin altını çizdi.

Bu yıl "Yazmak ve Yaşamak" teması üzerinden hazırlanan festivalde, 40'ı aşkın oturumda 100'e yakın konuşmacı yer alacak. Şiir ve müzik dinletilerinin de katılımcılarla buluşacağı festival, 15 Aralık'ta sona erecek.ŞİİR YAZMAK

 

 

Edebiyat Festivalinin dördüncü gününün ilk oturumu “Şiir Yazmak” başlığını taşıyordu. Değerli şair Şeref Akbaba’nın moderatörlüğündeki oturumda Prof. Dr. Hasan Aksay ve Osman Özbahçe konuşmaları ile şiirin yazılması, okunması ve incelenmesi meseleleri üzerinde durdular.

 

Hasan Akay: “Şiirler hemhal olmak lazım”

Osman Özbahçe “Modern Şiirimizin Kökleri” başlıklı konuşmasına, şiirin geçmişten günümüze nasıl değiştiğini ve modern şiirinin ne olduğunu anlattı: “Aslında şiirden bahsetmek giderek zorlaşıyor. Bu şiire ilgi duyup duymamak meselesinden çıktı. Şiirin de kabahati var bunda. Şiir son yüzyılda çok değişti. Şiirden bahsedince aynı şeyden söz ettiğimizi zannediyoruz ama aynı şeyden söz etmiyoruz aslında. Bugün şiir diye konuşmaya başladığımızda bir sürü farklı şiir anlayışı olduğunu görüyoruz. Şiir “modern şiir” adı altında farklı bir türe dönüştü. Mesela geçmiş yüzyıllarda İmam Şafii dini bir meseleyi şiir biçiminde yazabiliyordu ve herkes anlıyordu. Biz 1920’li 30’lu 40’lı ve 50’li yıllardan şairler alalım ve şiirlerini okuyalım. Aralarında çok büyük esaslı farklar olduğunu görürüz. Hem biçim hem de içerik olarak. Mesela şiir okumak istiyorum diyerek popüler veya öne çıkan şairlerden birini okuduğunuzda tad alamıyorsunuz. Çünkü bu iş biraz teknik analize dönüştü.” Sözlerine İkinci Yeni şiirinin getirdiği yeniliğin modern şiir dediğimiz şeyle alakasının ne olduğunu inceleyerek devam etti. 

Prof. Dr. Hasan Akay ise “Şiire Yeniden Bakmak” başlıklı konuşmasına, şiirin tanımını araştırarak başladı: “Dünyanın belli başlı meseleleri var. Bunların içinde şiir var mı? Şiirin tanımı yoktur. Varlığı kabul edilen ama tanımı yapılamayan bir şeydir şiir. Peki şiir okunan bir şey midir? Evet, şiir söylenen ve okunan bir şeydi. Sonra yazılan bir şey haline geldi. 15-20 yıldır da görünen bir şey haline geldi.” Sözlerine şiir okumanın anlamı üzerin konuşan Akay, “Şiire çok yönlü bakışlara ihtiyacımız var. Tek yönlü olarak bakamıyoruz. Bu yüzyılın “çoklu bakış” diye anlayışı var. Yunus Emre “kendini okumak”tan bahseder. Herkes şiiri okuduğunda aslında kendini okur. Şiir konuşur ama başka bir dilde konuşur. Okuyucu bazen anlamaz bu dili. Anlamak için kelime ve kavramlar üzerinde durmak, gerekirse lügatten de faydalanarak bağlantılar kurmak gerekir” dedi.

 

Şiir Sokakta Yazılır

“Şiir Sokakta Yazılır” başlıklı söyleşiye konuk olan şair İsmail Kılıçarslan, “Benim açımdan şiir sokakta yazılır. Ben şiiri sokakta buldum. Çünkü ben sokağın bir tanım olarak hayatın bütün izlerini barındırdığını düşünürüm. Sokakta öğrenilen şey kitaptan öğrenilen şeyden daha önemlidir. Bu biraz benim kalemimle ilgili. Çünkü ben İstanbul’a geldiğimde kendimi sokakta buldum.” diyerek sözlerine başladı.

 

“Hayata Dair Öğrendiğim Her Şeyi Sokakta Öğrendim”

Konuşmasını hayatı öğrendiği sokakları anlatarak devam eden Kılıçarslan, sözlerini şöyle sürdürdü: “Sokağa düşmek ne demek? Hayatta kalman lazım bir şeyler yapman lazım. 94’ten 2000’e kadar sokakta Hayata dair bütün bilgimi o altı yıl içinde edindim. Seninle aynı düşünmeyen insanlarla zabıtadan birlikte kaçtık. Ben bana benzemeyene karşı gereğinden fazla sert olamadım. Bana benzemeyenin günün birinde benimle eşitlenebileceği fikrine sahip oldum. Şiir sokakta yazılır mı? Evet benim açımdan şeksiz şüphesiz. Bugün sokağı hayatımızdan çıkardık. Bütün bilgilerimizi teorik alanda öğreniyoruz. Pratik alan sokakta öğrenilir.”

Program sonunda bazı şiirlerini de seslendiren şair, kültürel iktidar meselesinin ülkemizde çok yanlış anlaşıldığını söyleyerek, kültürel hegemonyanın Batı merkezli bir hegemonya olduğunu, burada ne düşünüyor, ne giyiyor, ne seyrediyorsak, Batı’da karar verildiğinin altını çizdi.

Bu yıl "Yazmak ve Yaşamak" teması üzerinden hazırlanan festivalde, 40'ı aşkın oturumda 100'e yakın konuşmacı yer alacak. Şiir ve müzik dinletilerinin de katılımcılarla buluşacağı festival, 15 Aralık'ta sona erecek.


Etiketler Edebiyat - Festivali’nin - Dördüncü - Gününde - Şairler - Konuştu -
FaceBook ta paylaş
14-12-2018 - 18:57
Haber Kültür
0 Yorum
Haberi Yazdır
DİĞER HABERLER
Şiirler Doğu Türkistan İçin Okundu
Mehmet Akif İnan vefatının 20. yılında anıldı
Akif İnan TYB İstanbul’da Anılacak
Prof. Dr. Mehmet Orhan Okay, vefatının 3. yılında anıldı
Armoni Resim Sergisi TYB İstanbul’da Açıldı
Orhan Okay Kabri Başında Anılacak
TYB İstanbul Şubesi'nin 14. Olağan Genel Kurul’u Gerçekleşti
Mahmut Bıyıklı’ya Ödül
Teşekkürler İstanbul
11. İstanbul Edebiyat Festivali’nde Kültür Coşkusu Devam Ediyor
11. İstanbul Edebiyat Festivali 26 Aralık’ta Başlıyor
Fatihli Bir Şair Mehmed Âkif Özel Programı yarın gerçekleştirilecek
TYB İstanbul’da Resim Sergisi
TYB İstanbul’da ‘Edebiyat Atlası’ Atilla Yayım’ı Konuk Ediyor
Mehmet Ali Özkan: Kur'ân-ı Kerîm'den Sonra En Çok Okunan Kitap! Riyâzü's-Salihîn Bize Ne Vadediyor?
Bâkiler TYB İstanbul’da Konuştu
TYB İstanbul’da Şiir Konuşuldu
TYB İstanbul’da Üstün İnanç Eserleri Konuşuldu
Divanyolunda Divan Şiiri Okumaları TYB İstanbul’da Başladı
İrfan Söyler’in Yeni Kitabı TYB İstanbul’da Konuşulacak
Fırat Kızıltuğ Musîki Seminerleri TYB İstanbul’da Başlıyor
Tyb İstanbul’da ‘Zongo’nun Değirmeni’ Tanıtıldı
Ercan Yıldırım TYB İstanbul’da Konuşacak
Seyhan’ın Yeni Hikâye Kitabı TYB İstanbul’da Konuşulacak
 
Untitled Document
ÖZEL RÖPORTAJLAR
 
 
ÖZEL HABERLER
 
Mahmut Bıyıklı ile Kültür Dünyası Akit TV’de Başlıyor
TYB İstanbul Takamul Altanmiah Heyetini Ağırladı
Kemal Tekden TYB İstanbul’daydı
 
HABERKÜLTÜR TV
 
İbn Arabi
Türkiye Yazarlar Birliği'nde Ömer Lütfi METE
Balkan Savaşlarının 100. Yılında Büyük Göç 2
Balkan Savaşlarının 100. Yılında Büyük Göç
 
DERGİ
 
Üsküdar’dan Gelen Güzel Bir Dergi
 
KİTAP
 
OSMAN AYTEKİN’İN YENİ ÖYKÜ KİTABI ‘BULUŞMA’ ÇIKTI!
 
Untitled Document
Hayat Kültür Haber Kültür Şehir Kültür Özel Haber Özel Röportaj Medya Kitap Söyleşi Kültür Dergi Sinema Kültür Sosyal Medya Müzik Kültür Tarih Kültür Tv Kültür Gezi Kültür Radyo Kültür Sufi Kültür Soru Cevap Gazete Kültür
haberkultur.com - Tüm Hakları Saklıdır © 2012
İzinsiz ve Kaynak Gösterilmeden Yayınlanamaz