Untitled Document
Anasayfa | Yazarlar | Foto Galeri | Video Galeri | Künye | Reklam | Sitene Ekle | İletişim
REKLAM İLETİŞİM KÜNYE
BİZİ TAKİP EDİN
Özel Röportaj SULTAN ABDÜLAZİZ İYİ RESSAMDI
 

SULTAN ABDÜLAZİZ İYİ RESSAMDI
"Eskizlerden Tablolara Sultan Abdülaziz Resim Sergisi" üzerine UKSD yönetim kurulu üyesi Selman Gemuhluoğlu ile Konuştuk...
Ekleme Tarihi : 25-11-2013 - 13:52
 
 
 
 
Türk Resim Sanatında Yeni Bir Milat olarak Nitelendirilebilecek ve Sanat Çevrelerinde Büyük İlgi Uyandıran "Eskizlerden Tablolara Sultan Abdülaziz Resim Sergisi" üzerine UKSD yönetim kurulu üyesi Selman Gemuhluoğlu ile Konuştuk...
 
Söyleşi: Yavuz Gencer
 
 
Sultan Abdülaziz'in albümünün Krakov müzesinde olduğunu nereden biliyordunuz?
 
Sultan Abdülaziz'in albümünün söz konusu müzede olduğu çok dar bir çevrede biliniyordu. Daha ziyade müzecilerle sanat tarihçilerinin bildiği bir konuydu. Fakat albümün mahiyeti bilinmiyordu. Pek kimse merak etmemişti.
 
Siz de merak edip altı ay önce müzeyle bağlantıya geçtiniz?
 
Altı aydan çok önce, zannediyorum 2011 yılında müzeyle yazışmaya başladım. Ama albümü Türkiye'ye getirip Sultan Abdülaziz'in yaşadığı Dolmabahçe'de sergilemek fikri çok daha öncelere dayanıyordu.
 
Sultan Abdülaziz'in çizimlerini daha önce görmüş müydünüz?
 
Sanat tarihçisi Sema Öner'in doktora çalışmasından hareketle yazdığı bir makalede çizimleri görmüştüm. Burada Osmanlı Ressamlar Cemiyeti tarafından yayınlanan Sultan Abdülaziz'e ait bazı savaş konulu desenlere yer verilmişti. Hatta orada bu desenlerle saray ressamı Chlebowski'ye ait olduğu düşünülen bazı yağlı boya tablolar arasında çok yakın bir benzerlik olduğunu ve bu benzerliğin padişahın resim yeteneğinin yönlendirici olacak düzeyde olmasından kaynaklandığını söylüyordu. Daha yakın zamanlarda Profesör Zeki Kuşoğlu'nun bir kitabında bir kalyon çizimini görmüştüm.
 
Müzeyle yazışmaya başladınız ama anladığım kadarıyla iki yıl boyunca sergiyi yapamadınız?
 
Bir çok nedeni vardı, mesela albümün yayınlama ve sergileme hakkı için yüksek bir ücret istiyorlardı.    
 
Siz bu ücreti nereden buldunuz?
 
Yönetim kurulunda olduğum UKSD'deki arkadaşlara zannediyorum Mart ayında konuyu açtım. Onlar da mahiyetini bilmesek dahi bu albümü getirmemiz gerektiğini söylediler. İlk iş olarak Nisan ayında Dolmabahçe Sanat Galerisinin tahsisi için başvuruda bulunduk.
 
Sonra da albümü getirdiniz?
 
Müzeyle UKSD arasında bir sözleşme akdedildi. Ödemeler yapıldıktan sonra Ağustos ayı sonunda yüksek çözünürlüklü fotoğraflar geldi. Orijinal albümü getirmenin pratik olmadığını düşündük. Bir kere yüksek sigorta bedelleri söz konusuydu. Daha önemlisi ise albüm ciltli olduğu için albümü getirsek bile ancak bir sayfasını sergileyebilecektik. Halbuki yüksek çözünürlüklü fotoğraflarla albümdeki altmış yedi deseni ve diğer hat yazılarının tamamını sergileme imkanımız doğuyordu. Sergi kataloğunu da çıkardığımızda bu çizimleri kalıcı olarak sanatseverlerin gündemine getirebilecektik.
 
Peki sonrasında ne yaptınız?
 
Kültür Bakanlığına destek için müracaatta bulunduk. Bu arada bu fotoğrafları bazı uzmanlara ve ressamlara gösterdim. Sanat tarihçisi Ömer Faruk Şerifoğlu albümdeki desenlerin rastgele çizimler olmadığını, bu desenlerin Dolmabahçe Sarayı'ndaki ve Harbiye Askeri Müzesi'ndeki bazı imzasız tablolarla örtüştüğünü, bunların eskizleri olduğunu ifade etti. Kendisinden bu konuda bir yazı yazmasını istediğimizde nezaket göstererek kabul etti. Artık sadece albümdeki desenleri sergileyemezdik. Bu eskizlerle birlikte yağlı boya tabloların da sergilenmesi bir zaruret olmuştu. UKSD olarak Dolmabahçe'ye müracaatta bulunduk. Milli Saraylar'daki yöneticiler ve resim seksiyonundaki arkadaşlar sergiye çok az bir zaman kalmasına rağmen aynı üslupta olan imzasız bazı tabloların sergiye katılmasına anlayış gösterdiler. Burada Harbiye Askeri Müzesi yetkilerini de anmamız lazım, onlar da iki yağlı boya tablo ile bir desenin fotoğraflarının çekilmesine izin verdiler. Böylece sergi için beşi orijinal on üç tablo ve yetmiş eskiz toplanmış oldu. O sıralar Kore-Türkiye resim sergisini henüz başarıyla bitirmiş olan Mehmet Lütfi Şen serginin kreatörlüğünü üstlendi. Genişleyen serginin öngöremediğimiz bir çok kalemi için Küçükçekmece Belediye Başkanı Aziz Yeniay yakın ilgi ve destek gösterdiler. Yine Kültür Bakanımız Ömer Çelik sergiden haberi olduktan sonra samimi alaka ve desteklerini esirgemediler. 5 Ekim'deki sergi açılışına özellikle sanat çevrelerinden yoğun bir katılım oldu. Medya da çok yakın ilgi gösterdi. UKSD başkanı Tuğrul Tuna ve Lütfi Şen pek çok televizyon programına çıktılar. Yazılı basında çok geniş bir yelpazede otuzun üstünde haber ve yazı çıktı.
 
Sanırım açılışta bir animasyon gösterisi ve bir de konser oldu.
 
İyi ki hatırlattınız. Sultan Abdülaziz'in Batı ve Türk müziği besteleri seslendirildi neyzen Nurullah Kanık ve arkadaşları tarafından. Böylece Sultan Abdülaziz'in sanatçı kişiliğinin başka bir veçhesi olan bestekarlığı da gündeme getirilmiş oldu. İlisyonist çok anlamlı bir katkı sunarak eskizlerden tablolara dönüşümü gösteren bir video mapping uygulaması yaptı.
 
Bugünden bakarsak Sultan Abdülaziz'in çalışmaları neden önemli?
 
Biraz önce Sema Öner'in makalesinden söz etmiştim. Burada, Sultan Abdülmecit, Sultan Abdülaziz ve Sultan Abdülhamit'in  resme destek olmalarının ötesinde bizzat uygulayıcı olarak yer aldıkları belirtilmektedir. Hatıratlarda geçiyor olsa da bir kaç örnek dışında değerlendirme yapabilecek sayıda somut eser bugüne kadar bir araya getirilmemişti. Ama toplu bir şekilde sergilenen yetmiş adet eskizle artık değerlendirme yapma imkanı doğmuş oldu.  Sergide yer alan imzasız tablolar da belli bir düzeyde fakat asıl Sultan Abdülaziz'in bizzat yaptığı ve muhayyile gücünü  yansıtan olağanüstü akıcılıktaki çizimler, kanaatime göre çok daha değerli. Sultan Abdülaziz'in bu çizimleri, Türk resim sanatının somut olarak başlangıç noktasını oluşturuyor kanaatindeyim. Sultan Abdülaziz'in eskizlerinden hareketle yapıldığı anlaşılan ama kimler tarafından yapıldığını şimdilik kesin olarak bilemediğimiz imzasız tablolar konusunu sanat tarihçileri tartışacaklardır, belki de modern inceleme ve analiz yöntemleriyle kesin yargılara varacaklardır. Bu arada, 1864 ile 1876 yıllarında İstanbul'da kalan ve 1872 yılına kadar saray ressamı olan Chlebowski tarafından yapıldığı düşünülen bu imzasız tabloların fırça tarzı ile bizzat Chlebowski'nin imzasını taşıyan tabloların fırça tarzı arasında fark olduğunu sergiyi gezen pek çok ressamın ifade ettiğini söylemeliyim.
 
Bu sergiyi başka yerlere götürmeyi düşünüyor musunuz?
 
Polonya'ya götürmemiz söz konusu. Kısmet olursa önümüzdeki yıl  UKSD tarafından Polonya'da sergileyebiliriz. Böylece Türk resim sanatında yeni bir milat olarak nitelendirilecek Sultan Abdülaziz'in çizimlerini ve onlarla örtüşen imzasız tabloları, dünya kamuoyuna da birlikte sunmuş olabileceğiz.

Etiketler SULTAN - ABDÜLAZİZ - İYİ - RESSAMDI -
FaceBook ta paylaş
25-11-2013 - 13:52
Özel Röportaj
0 Yorum
Haberi Yazdır
DİĞER HABERLER
Ahmet Özhan TYB İstanbul'da Muzaffer Ozak'ı Anlattı
Prof. Dr. Cevat Akşit TYB İstanbul'da Konuştu
Yeni Türkiye’nin Mefkûresi TYB İstanbul’da
Mustafa Ruhi Şirin: Modernite, çocukluğu üretir ve dönüştürür
TYB İstanbul Başkanı Bıyıklı: "İslam Dünyası Zor Günlerden Geçiyor"
SOSYOLOJİK DÜŞÜNCE ATLASI UFKUMUZU BULDURACAK
ÖYKÜCÜLER RÜYALARI HAKİKATİ İFADE ETMENİN BİR YOLU OLARAK KULLANIYOR
ŞEDDELİ ZENCİ ÖLÜM VAR HACİ İLE YÜZ YÜZE
İFTAR ÇADIRINA GEREK YOK!
İSLAM’IN PROTESTANLAŞTIRILMASI FİKRİ HAKİM KILINIYOR!
KEMALİST BİR ÜLKÜCÜLÜK TÜRETİLİYOR
BEN YAZMANIN DUA ETMEYE BENZEDİĞİNİ DÜŞÜNÜYORUM
HAZ ÇAĞINDA ANCAK ORGANİK ÇOCUK YETİŞİR!
GÖNÜL KİMİ SEVER İSE SULTAN ODUR
ZİHİNSEL BİR HİCRETE İHTİYACIMIZ VAR
CENNETE GÖTÜREN MÜZİKLERİ SEVİYORUM
YUVALARDA YANAN CANLAR VAR
SULTAN ABDÜLAZİZ İYİ RESSAMDI
EDEBİYAT MEVSİMİNİ MAHMUT BIYIKLI İLE KONUŞTUK
TÜRKİYE'NİN GÜNDEMİNİ KİM BELİRLİYOR?
BATI HİKAYESİZ BİZ FİLİMSİZ
İŞTE BENİM ŞAİR VE YAZARIM : ESRA ERKEÇ
FOTOĞRAFI KONUŞTURMAK SANATTIR
DERDİNİ AŞKLA MAYALAMAK
 
Untitled Document
ÖZEL RÖPORTAJLAR
 
 
ÖZEL HABERLER
 
Mahmut Bıyıklı ile Kültür Dünyası Akit TV’de Başlıyor
TYB İstanbul Takamul Altanmiah Heyetini Ağırladı
Kemal Tekden TYB İstanbul’daydı
 
HABERKÜLTÜR TV
 
İbn Arabi
Türkiye Yazarlar Birliği'nde Ömer Lütfi METE
Balkan Savaşlarının 100. Yılında Büyük Göç 2
Balkan Savaşlarının 100. Yılında Büyük Göç
 
DERGİ
 
AY VAKTİ'NDE ŞEHRİN FEVERANI VAR!
 
KİTAP
 
OSMAN AYTEKİN’İN YENİ ÖYKÜ KİTABI ‘BULUŞMA’ ÇIKTI!
 
Untitled Document
Hayat Kültür Haber Kültür Şehir Kültür Özel Haber Özel Röportaj Medya Kitap Söyleşi Kültür Dergi Sinema Kültür Sosyal Medya Müzik Kültür Tarih Kültür Tv Kültür Gezi Kültür Radyo Kültür Sufi Kültür Soru Cevap Gazete Kültür
haberkultur.com - Tüm Hakları Saklıdır © 2012
İzinsiz ve Kaynak Gösterilmeden Yayınlanamaz